Kindbloms arbete är en intressant kulturhistorisk skildring
av i första hand en ensam ångares roll i förbindelserna
mellan Finland och Sverige.
Bore är kort och gott titeln på en ny bok,
författad av Leif Kindblom i Sverige och
utgiven på Litorales förlag i Esbo.
På drygt 160 sidor med ställvis utmärkta
bilder berättas historien om Ångfartygs
Aktiebolaget Bores första passagerarångare
Bore, som levererades från
byggvarvet i Helsingör 1898 och bogserades
till upphuggning först 1961.
Under sina drygt 60 år hann ångaren
uppleva upprepade grundstötningar, alla
dock vad passagerarna beträffar med lyckligt slut. Det
första haveriet inträffade utanför svenska Kapellskär nyårsnatten
när 1900-talet gick in. Medan fartyget obönhörligt
drogs ned i djupet, roddes festklädda passagerare till
en herrgård där sekelskiftet firades med dans och glädje.
De skeppsbrutna gästerna togs väl emot. En del av dem
nöjde sig med varm mjölk, medan andra fortsatte festandet
som avbrutits ombord.
Ångaren bärgades efter ett drygt år under vattnet, och
namnet ändrades till Bore I. Under första världskriget rekvirerades
hon av ryssarna för transporter mellan Helsingfors
och Petrograd. Under det nya namnet Gryf eldhärjades
och sjönk hon i Hangö i april 1918. Vraket bärgades
och renoverades. Under sex år gick hon som Hebe för
FÅA, men 1926 köpte Borebolaget tillbaka ångaren, som
återfick namnet Bore I.
Bore I utsattes under andra världskriget för både flygangrepp
och svår ispressning. Med krigsbarn ombord på väg
till Stockholm blev Bore I den 13 januari 1940 vittne till hur
ss Aura II i samma konvoj sänktes av en sjunkbomb. Barnen
på Bore I stod gråtande på däck iförda livbälten medan
18 ombord på Aura II – identisk med en tidigare passagerarångare
i Borebolaget – dödades.
Bore I arbetade troget i De samseglandes linjetrafik från
Åbo och Helsingfors till Stockholm. Under sina sista år
kryssade hon för Bores räkning mellan Mariehamn och
Stockholm och på Östersjön.
Kindbloms arbete är en intressant kulturhistorisk skildring
av i första hand en ensam ångares roll i förbindelserna
mellan Finland och Sverige, men korrekturläsningen
borde ha skötts effektivare.
Inbunden, 166 sidor, layout av Juha Lökström och Andreas
Johanson. Tryckt hos Gummerus i Jyväskylä 2007.