Katten Esmeralda är Margareta Gripenbergs allt. När hon målar tavlor är katten alltid med på ett hörn. Och nu då Gripenberg debuterar som författare så kretsar handlingen om – vem annan än katten.
Förutom Esmeralda, håller Margareta Gripenberg av sin hemstad. Hon är född i Helsingfors och växte upp i Hyvinge. Men år 1976, då hon var 14 år, flyttade familjen till Hangö.
– Jag älskar ju Hangö över allting på jorden. Det är nog här jag känner mig hemma, jag vill bo vid havet.
Hon säger att staden bjuder på underbara upplevelser året runt, till exempel om vintern då isen lägger sig och man kan gå långa promenader runt udden.
Kommunicerar med publiken på sociala medier
Den som följer Gripenberg på sociala medier, vet att hon flitigt delar med sig av parets strapatser i det dagliga livet. Hon och Esmeralda besöker olika platser på udden som senare brukar ta form på målarduken.
Ett nav i Gripenbergs konst är ändå stadskärnan och landmärkena kyrkan och vattentornet, som hon ser från sitt vardagsrumsfönster i huset på Bangatan.
Hur går det här ihop, att ni dels finns på riktigt, dels är ett slags fiktiva figurer?
– Det är nog inga problem för mig. Jag är Maggi och Esme är Esme, vi är de samma. Men kanske har sociala medier blivit ett sätt för mig att kommunicera med min publik och det gör att de känner mig.
Speciellt sommartid kommer folk fram och vill smeka kattfröken där hon sitter i sin sele i mattes magväska.
– Då säger jag att det får de göra. Esme är inte en katt som klöser. Men hon kan vara lite skygg ibland.
Naivistisk stil och glada färger
Gripenberg berättar att det var under pandemin hennes målande tog fart. Stilen är omisskännligt naivistisk, med konkreta motiv i klara glada färger.
– Jag gillar den stilen för du har frihet att ändra på saker, det behöver inte vara så allvarligt.
Naivism kan beskrivas som en folklig riktning där konstnären ser på världen med ett barns blick. Det finns sagomotiv på bilderna och katten Esmeralda har fått egenskaper som gör att hon kan ägna sig åt mänskliga aktiviteter. Stilen gör det möjligt att rikta sig till barn, som är en annan av Gripenbergs passioner.
Utforskar Hangö tillsammans
Med tiden har paret utvidgat sitt revir från stadens södra sida till varje litet skrymsle av Hangö. På Gripenbergs senaste utställning finns de för Hangö typiska röda sjöbodarna i Hangöby hamn, Gunnarstrand, Kapellhamnen och Trålarhamnen med.
– Jag vet att min pappa har målat en tavla från Gunnarstrand, så jag gjorde också en version. Tyvärr vet jag inte hur originalet såg ut för den har sålts, berättar Gripenberg.
Hennes far Joe Gripenberg var också konstnär och en av de grundande medlemmarna i föreningen Hangö bildkonstnärer tillsammans med sin lokala målarvän Lasse Augustsson.
Hon följer också en annan Hangökonstnär, Antonia Ringbom, i spåren i det hänseendet att hon gärna avbildar Hangöbor i gatubilden.
– Där har vi Tomy och Barbro Karlsson säger hon och pekar på en tavla av Nöjen Öl & Vin-baren i centrum.
Bilder blev bok
Att det sedan blev en bok var ingen självklarhet, dock inte helt otippat. Gripenbergs tidigare kolleger på daghemmet Skogshyddan hade länge frågat när hon ska skriva en bok. Och så blev det.
I boken kommer Gripenbergs pedagogiska talanger klart fram. Här får hon också frossa i att avbilda naturen.
– Jag var den första att utbilda mig till Skogsmulleledare och det var bland det roligaste att göra med barnen på dagis.
Samtidigt som Gripenberg tar ut de konstnärliga svängarna och leker med fantasin i bild, är anslaget dokumentärt.
Läsaren placeras direkt på kartan och där hålls hen.
– Jag ville också att boken ska förmedla fakta, att det som sägs är sant för barnen. Att det inte bara är saga och fantasi. Vi bor ju faktiskt här och det vi gör, gör vi på riktigt.
En känsla av ”hygge”
Gripenberg säger att det är fint om hennes konst kan skapa en känsla av samhörighet och kanske också hjälpa fritidsboende att upptäcka allt vad staden har att bjuda. Hon vill att hennes tavlor ska göra folk glada och blir rörd över responsen från en familj som besöker utställningen.
Det är helt enkelt mysigt, eller ”hygge” om man vill låna ett nordiskt uttryck som blivit ett begrepp.
Det är Satu och Pekka Anttila som kommit till Hangö för att hälsa på barnbarnet Astrid Sandin. I dag har de kombinerat en tur till lekparken med ett besök i biblioteksgallerian för att titta på den svarta katten.
– Utställningen väcker en hemtrevlig känsla. Den förmedlar en härlig småstadsidyll som känns vänlig välkomnande. De granna färgerna gör en på gott humör och jag uppskattar att konstnärer lagt ner så mycket tid på de små detaljerna, säger Satu Anttila.
Lyckokatten Esmeralda
Inom folklore och mytologi kan en svart katt anses medföra olycka, men Gripenberg säger att för henne är det helt tvärtom. Den vackra kolsvarta Esmeralda med sin sammetsmjuka päls och bärnstensfärgade ögon är Gripenbergs lyckokatt.
– Jag tror att det är bara hokus pokus, för i gamla Egypten hade de svarta katter och där betydde de bara tur.
Esmeralda kom in i Gripenbergs liv år 2016 då hon hade en svår tid bakom sig. Några år tidigare skadade hon ryggen så allvarligt att hon tvingades pensionera sig från sitt jobb som barnträdgårdslärare på Skogshyddan, där hon hunnit jobba i över 20 år. Sedan dog hennes mamma och hennes bror inom loppet av ett halvt år.
– Då fick jag en depression men Esmeralda har varit till stor hjälp i mitt tillfrisknande och idag har jag återfått livsglädjen, säger hon.
Katten fick hon av ytterligare en Hangökonstnär, Anita Lehtonen, pennan bakom seriefigurerna Hangölejonen Aurora och Conrad, som länge var något av Hangötidningens signum.
Så tvinnar sagan och verkligheten en sinnrik väv som lever vidare i Gripenbergs skapande.
Bokrecension: Två såta vänner visar Hangös vackraste sidor
”Katten Esmeralda och Maggi på äventyr i Hangö” är Margareta Gripenbergs första bok, utgiven på bokförlaget Litorale som drivs av Hangöbördige Pekka Barck.
Redan bokens titel och pärmbild slår an tonen för boken som genremässigt kan klassas som antingen bilderbok eller barnbok, men som också med sin naivistiska och dokumentära stil har en dimension utöver dessa två kategorier.
Eftersom boken tar avstamp i författarens och hennes katts vardag, finns där element av självbiografi. Den kunde även placeras i samma tradition som andra finlandssvenska alster som Muminböckerna eller Hangöförfattaren Irmelin Sandman-Lilius verk – en tidlös bok med många skikt för alla med öppet sinne.
Bildmässigt är Gripenberg sin naivistiska stil trogen rakt igenom. Motiven är tydliga, färgerna glada och granna. Blicken är fokuserad med sinne för detaljer.
Bilderna förmedlar både kärlek till staden men framförallt till kompanjonen, den svarta katten Esmeralda som Gripenberg berättar att i en svår tid kom att bli något av hennes livlina. Kanske är det just för att relationen är så viktig för författaren som de små berättelserna känns så äkta. Här finns inga filter.
Boken vinner på Gripenbergs pedagogiska ansats som bottnar i hennes bakgrund inom småbarnsfostran. Enligt henne själv är det ett medvetet grepp, årets gång gör det lätt att arbeta i teman. Hösten är färgranna träd och svampar, vintern vita vidder och sommaren allt det vi förknippar med sommarstaden: sol och hav och böljedans.
Årets fyra årstider ger även en naturlig struktur och inramning åt berättelsen. Vi får följa vännerna under ett år på olika platser och i olika sammanhang i Hangö. Här ryms både mer kända ställen som mer undanskymda pärlor, men författarens kärlek till Hangö gör att staden verkligen visar sig från sin bästa sida.
I boken ligger fokus på protagonisternas relation, men i sina tavlor verkar Gripenberg i samma kollektiva anda som en annan Hangökonstnär, Antonia Ringbom, där stadens invånare kärleksfullt avporträtteras, vilket blir till ett unikt identitetsbärande kulturbygge.
Berättarstilen är sparsmakad med relativt korta meningar och rak ordföljd som gör texten lättläst utan att för den skull vara banal. Tvärtom är bilderna så sinnrika att det är bra att texten är ganska så rakt på sak.
Den skarpögda kan hitta några små typografiska missar på sidorna, men det är inget som stör läsupplevelsen.
Som helhet förtjänar boken en vid läsekrets. Det inte minst för att det här känns som en genuint snäll och välvillig bok, något vi inte kan få för mycket av i detta mörka världsläge.
Här kan du lyssna på ett samtal mellan Margareta Gripenberg och Yle Västnylands Johanna Lindholm.
https://svenska.yle.fi/a/7-10023134