• Datum: 30-08-2007
  • Recensent: Pekka Sörensen
  • Media: Talouselämä
  • Bok: Bore - Nordanvinden mellan Finland och Sverige
  • Författare: Leif Kindblom

Titanic-luokan valtamerihöyryjä kuvaavia teoksia lukuunottamatta laivamonografiat ovat harvinaisia. Siksikin on ilahduttavaa, että Leif Kindblom rikastuttaa tätä merenkulkukirjallisuuden alaryhmää kirjalla, jonka kohteena on yksi Suomen ja Ruotsin välisen liikenteen pioneereista, s/s Bore.

 

 

Laivan vaiheiden lisäksi hienosti kuvitettu kirja kuvaa sen ajan maailmaa varustajan, matkustajan, miehistön ja jopa maiden näkökulmasta.

Höyrylaiva Osakeyhtiö Bore perustettiin 1897. Perustajat ja merkitsijät olivat lähinnä turkulaisia liikemiehiä, mutta myös ruotsalaisia yrityksiä - seikka, jonka tekijä olisi voinut mainita - muun muassa L.M.Ericsson & Co ja Avesta Jernverk. Jo 1898 tanskalaistelakka toimitti Boren.

Tilaajavarustamon perustamisen taustalla olivat talvimerenkulun ongelmat. Sen vuoksi Bore oli rakennettu korkeaan jääluokkaan. Puhtia antoi yli 1000 hevosvoiman trippelikone. Ruokasalin ja salonkien jalopuupintoja valaisi yli 100 sähkölamppua. Komentosilta oli avoin. Kuinkapa muuten olisi voitu havainnoida tuulia, loistoja ja sumusireenejä!

Neitsytmatka Turku-Maarianhamina-Tukholma alkoi lauantaina 29. tammikuuta 1898 klo 21.30. Tätä seurasi lukemattomia matkoja, mutta myös muutama haveri.

Tyylikkäin onnettomuus, jos niin saa sanoa, sattui uudenvuodenaattona 1899, kun Bore ajoi karille Kapellskärin edustalla. Kapteeni Arvi Rusko hallitsi tilanteen ja miehistö sekä matkustajat soudettiin pelastusveneissä turvaan läheisen Riddersholmin rantaan. Kartanossa oli uudenvuoden juhlinta täydessä käynnissä ja hämmästynyt isäntä Ivan Ridderstad kutsui valmiiksi juhlapukeutuneet haaksirikkoiset pöytään!

Seuraavana päivänä laiva upposi ja nostettiin keväällä 1901. Kerran vielä Bore päätyi meren pohjaan. Tällä kertaa tulipalon seurauksena 1918 Hangossa keisarillisen laivaston lipun alla Gryf-nimisenä. Noston jälkeen aluksen otti haltuunsa Suomen valtio ja pian SHOY, joka kunnosti sen käyttöönsä. Jouluksi 1926 Bore-yhtiö osti laivan takaisin ja asetti sen Bore I-nimisenä vanhalle reitilleen. Vasta 1961 katsottiin, että vanha rouva oli tehnyt tehtävänsä.

Lokakuussa laiva hinattiin Turusta Kieliin romutettavaksi.