• 01-08-1996
  • Limbunden, Illustrerad, Färg
  • Pekka Barck
  • ISBN: 952-5045-02-1
  • Rek. pris: 0 €
  • Lagersituation: Slutsåld
  • Språk: Svenska
  • Storlek: 240x279
  • Sidor: 63

Sexmetersjakten May Be IV sjösattes på Abrahamsson och Börjesons varv i Stockholms skärgård. Hon har seglat i olympiaden 1936, ruffats, tjänat som semesterbåt och kappseglats. Detta långa och variationsrika liv skulle inte vara möjligt med vilken båt som helst. Det måste vara en båt som ger något mer, en båt som trollbinder sina ägare, så att de vårdar henne ömt. För även om May Be IV i sex decennier har lämnat tiotusentals sjömil marvatten bakom sig, är hon i dag i lika gott skick som under den första sommaren. Att äga en sexa är en fortgående process.

May Be IV Jubileumsskrift berättar om en 60-årig segelbåta öden från 1936 till 1996.
Sexmetersjakterna har en speciell strålglans. De är vackra, nästan feminina föremål men har en maskulin styrka. May Be IV är en ren och kompromisslös båt, en funktionalistisk kappseglingsmaskin, som givit fyra generationer och elva ägare enorma seglingsupplevelser. Hon erbjuder en fartfylld och massiv segling nära havet. Vågorna susar förbi när sexan mjukt accelererar vid minsta pust.

May Be IV lever upp på tävlingsbanan, i sexornas jakt. Kappsegling är en förutsättning för sexans existens. Sexmeterssegling är en lagtävling som kräver friktionsfritt samarbete, optimering av fem hjärnor och manöverkoreografi för fem personer. Att sköta om båten och värna om ägarsyndikatet är även det en lagsport. På det sättet har May Be IV knutit många nya livslånga vänskapsförhållanden. Mellan konkurrerande båtar råder i sin tur en äkta “kära fiende“ stämning.

Finland och Sverige har länge haft ett nära seglingssamarbete. Grunden för detta lades av företagsledare såsom Sven Salén och Henrik Ramsay. År 1936 tävlade May Be IV i Finland i NJK:s 75-årsjubileum och har sedan dess seglat i den finländska skärgården under många somrar. Under de senaste tjugo åren har May Be IV deltagit i många kappseglingar i Helsingfors, Hangö, Mariehamn och Sandhamn i Stockholms ytterskärgård. Denna jubileumsskrift strävar därför efter att vara en dokumentation över och en fortsättning på seglingsvänskapen mellan Sverige och Finland.

Arbetet med jubileumsskriften inleddes hösten 1995 och i november samma år företogs en intervjuresa till Sverige. Sammanlagt tre resor gjordes till Sverige med intervjuer och besök på varvet samt Sjöhistoriska museet på programmet. Materialet baserar sig på intervjuer och referat från tidskrifter och böcker.