• 30-06-2014
  • Sidottu, Kuvitettu, Väri
  • Pekka Barck
  • ISBN: 978-952-5045-30-7
  • Suositushinta:
  • Varastotilanne: Loppuun myyty
  • Kieli: Ruotsia
  • Koko: 225x225
  • Sivut: 143

Att skriva en bok om sexmeterjakter är att skriva en bok om hur seglare lärde sig att kryssa med resliga försegel och att slöra och länsa med spinnakrar. Det här är en redogörelse för hur sexorna fick en stor betydelse för kappsegling och segling, inte bara i Finland och Sverige, utan även i hela seglingsvärlden. Sexornas kamp om de begärda troféerna Guldpokalen och Entonnarpokalen bidrog till att utveckla kappseglingen, riggar och beslag samt design och båtbyggarkonst.

Klassiska båtar är efterfrågade idag. En av de första klasserna som upplevde en väldig glansperiod var sexorna. Klassen har haft många eldsjälar som av en eller annan orsak har delat vurm för båtarna. Ingvard Liewendahl, Affe Alftan och Christoffer H. Ericsson var de outtömliga oraklen som gav de unga entusiasterna information och insikt om klenoderna. Klassens grand old man var Rabbe Kihlman, som seglade sexor i fem årtionden. Han var den självskrivna eskaderchefen som företrädde alla sju kolonner i sexornas fylgia: melankolin, kamratskapet, mannamodet, passionen, aficionadan, havsnärheten och kappseglingen. Nostalgiker, såsom Pasi Kaarto, Tapio Lehtinen och Harry Thuneberg visade yngre eldsjälar vägen i årtionden. Men bröderna Kairamo och Kenneth Varsanpääs båtar gav finländsk kappsegling något varken Gustaf Estlander, Yngve Pacius, Kius Tallberg, Henrik Ramsay eller Mollan Vesterlund lyckades med: segrar för Finland i större pokalseglingar.

Sexornas renässans har pågått i över 25 år. Det är lika länge som storhetstiden varade från 1927 till 1952. Guldpokalen har flyttats till 5.5 m klassen och Entonnarpokalen gläder havskappseglare. Dessa har ersatts av världsmästerskap och europamästerskap för sexorna. Jag vågar även säga att Finland visat vägen för andra nationer gällande både vård, underhåll, reparation och nybygge av sexorna. Omfattande renoveringsprojekt har genomförts på våra fina båtvarv, såsom Granströms i Hangö, M-yachts i Lovisa och Träbåtscentret Red Sky i Kotka.

Det här är också en berättelse om hur båtarna uthärdat krig och vanvård, olyckor och skrällar. Genom att följa med glimtar ur tre båtars irrfärder från att de första ritningarna slogs upp på varvsgolvet för tiotals år sedan till dags dato kan vi förstå bakgrunden till de sju kolonnerna. Gemensamt för alla dessa båtar är att de ägts av Kenneth Varsanpää, som haft en gigantisk betydelse då sexaklassen än en gång varit i sin fullaste utveckling till internationell kappsegling genom att driftigt kappsegla och resa med Alibaba, Toy och Sara af Hangö på internationella vatten. Dessa har varit de mest resultatrika sexorna i finländsk seglingshistoria allt sedan 1911, då vår första sexa Finn sjösattes för över 100 år sedan.

Jag vill även föra fram min eloge och beundran till Ulf och Peter Granström som gett nytt liv åt Eljas Erkkos sexa Violet då de byggde Sara af Hangö, den tredje båten i denna skrift. När Sara af Hangö vann världsmästerskapet år 2011, hade alla tre Varsanpääs båtar lyckats vinna VM guld. Därför behandlar denna bok också seglarnas tankar om att vinna. Följ med på en fartfylld seglats från Guldpokalseglingarna 1927 i Long Island Sound via långfärdsseglingar över Porkala fjärd till VM i Flensburg 2013.