• Päivämäärä: 07-05-2020
  • Arvostelija: Nalle Valtiala
  • Media: Hbl
  • Kirja:
  • Kirjailia: Nalle Valtiala

Var gång jag drabbas av nedstämdhet behöver jag bara plocka fram den senaste Bokkatalogen. Den är från 2019 – en sannskyldig guldgruva både till kvalitet och till kvantitet.

En av de stora framgångssagorna i Svenskfinland är bokutgivningen. Var gång jag drabbas av nedstämdhet behöver jag bara plocka fram den senaste Bokkatalogen. Den är från 2019 – en sannskyldig guldgruva både till kvalitet och till kvantitet. Det som förenar de flesta finlandssvenska författares alster är mycket riktigt kvalitet och kvantitet inom samma pärmar.

Hur många pärmar finns det? En slarvig genomgång ger vid handen att det i 2019 års Bokkatalog ingår icke färre än 180 par, med andra ord 180 böcker. Dessa är fördelade på 32 förlag, större och mindre. Vilket som är det absolut minsta kan jag inte säga, men det största torde vara Schildts & Söderströms (Sets), med Förlaget på god andra plats. I fjolårets bokkatalog blir det dock dött lopp mellan konkurrenterna: om man räknar med några ljudböcker uppgår utgivningen i bägge fallen till 41 titlar. Som jämförelse kan nämnas att mitt eget bokförlag Litorale, ett enmansföretag, i fjol fyllde ett uppslag i katalogen med elva titlar.

 

Är allt då frid och fröjd? En i förlagsverksamheten icke inkommen läsare av den stora rikstidningen imponeras rimligtvis av de ideligen återkommande helsidesannonserna, i vilka nyutkomna och ibland något äldre böcker marknadsförs inom ramen för Boksalongen. Tänk vad härligt! Ja, självklart för alla författare som kommer i åtnjutande av denna förmån. Och vilka är de? Svar: de har alla kommit ut på ett och samma förlag. Gissa vilket?

Det finns ett begrepp inom sporten: Winner takes it all. Men detta gäller också inom den finlandssvenska kulturen. Två seriösa kulturaktörer – KSF Media och Sets – har ingått ett juridiskt säkerligen oantastligt kommersiellt avtal. Om villkoren för detta avtal vet jag ingenting, det är givetvis en strikt affärshemlighet. Men det ryktas om att Förlaget blev tillfrågat och tackade nej. Priset lär ha varit för högt. Priset var för högt för Mumintrollets utgivare, som ändå i fjol hade resurser nog för att ge ut samma antal titlar som sin stora konkurrent. För att inte tala om de övriga 30 förlagen med sina 98 titlar.

Winner takes it all. Men – har något gått snett?

Nalle Valtiala, Grankulla

 

Svar Boksalongen är ett i raden av KSF Medias regelbundna kommersiella samarbeten med samarbetspartner i olika branscher. Nalle Valtiala känner säkert till mediebranschens stora utmaningar och utveckling de senaste åren. För att skapa en långsiktighet behöver vi hela tiden utveckla vårt erbjudande och identifiera nya relevanta sammanhang, där vi kan erbjuda våra läsare ytterligare mervärde. Boksalongen är ett exempel på detta. Responsen från på Boksalongen har i huvudsak varit mycket positiv, men det står såklart var och en fritt att tycka till.

Vi utvecklar hela tiden våra kommersiella samarbeten så att dessa fortsätter vara relevanta för våra läsare och samarbetspartner. Dessa samarbeten tillför också ett viktigt ekonomiskt tillskott som gör att vi kan fortsätta producera kvalitetsjournalistik på svenska i Finland. Det senare är kanske viktigare än någonsin, i dessa tider.

Anna Hellerstedt, vd, KSF Media